Speciaal voor de BBAX hebben we vier Nederlandse artiesten gevraagd om een protestsong te schrijven over privacyinbreuken in de 21e eeuw. De nummer worden uitgebracht als digitale EP én live uitgevoerd tijdens de Big Brother Awards op 16 december.
Van Bob Dylan tot Pussy Riot en van Billie Holiday tot Public Enemy: protestsongs zijn van alle tijden. Muziek blijkt keer op keer een krachtig middel om maatschappelijke problemen bij het grote publiek op de kaart te zetten. Omdat de afbreuk van privacy een van dé thema’s is van deze eeuw, vinden wij dat het zijn eigen protestsongs verdient. Dus hebben we vier opkomende artiesten gevraagd om hun privacyzorgen op muziek te zetten.
Begin volgende week duiken de artiesten de studio van de Amsterdam Recording Company in om hun nummer op te nemen. We stellen ze nu alvast graag aan je voor:
De Amsterdamse Gideon ‘Gikkels‘ Everduim staat bekend als een artiest die zich maatschappelijk inzet via zijn muziek, maar ook met verschillende projecten, gastlessen en workshops. Zo produceerde hij in samenwerking met De Doetank, OSF en Amnesty International ‘Politie Discriminatie in Nederland’, een onderzoeksdocumentaire over etnisch profileren bij de politie.
In 2014 bracht hij zijn tweede album uit: 7- ‘God Gaf De Duivel Vleugels’, met daarop de controversiële single ‘600 Dagen’, een nummer waarin Gikkels als één van de eersten bewustwording en aandacht vroeg voor de heftige oorlog in Syrië.
You better get ready for a spastic attack! The Local Spastics zijn een jonge punkrockband die rond 2010 opvielen met hun eerste demo, die herinneringen oproept aan het geluid van jaren ’70 punkbands als The Dead Boys, The Stooges en FEAR. Ze bouwden al vlug een reputatie op met hun agressieve live-shows, politiek incorrect gedrag en sarcastische lyrics.
Na een pauze van ruim een jaar vanwege belangenconflicten en excessief drank- en drugsgebruik, blies zanger/gitarist Sam de band nieuw leven in, deze keer met drummer Bram (ex-Malle Pietje and the Bimbo’s) en bassist Gijs (ex-bullerslug). Dit jaar brachten ze hun debuutalbum uit, vol ouderwetse punk rock, maar met een meer volwassen geluid.
De wortels van De Meisjes liggen op het Groningse platteland, waar de broers Hans en Auke Hulst in een Pippi Langkous-huis in een bos begonnen met het schrijven en opnemen van rudimentaire liedjes, een geschiedenis die ook aan bod komt in Auke’s gestileerd autobiografische roman Kinderen van het Ruige Land.
Pas een kwart eeuw later, in 2012, mondde hun geknutsel uit in een officieel debuut, Beter dan niets, dat resulteerde in landelijke airplay en optredens op festivals als Noorderzon en Crossing Border. Eind 2014 verschijnt de opvolger, Dokter Toestel, dat naast een cd ook een boekje zal omvatten met literaire verhalen over muziek.
Les Croissants Terribles zijn twee heren, of drie en vertellen het verhaal van mensen met een probleem: de dood, drankjes uit kokosnoten, dat soort dingen. Soms zijn deze verhalen licht begeleid met tweedehands klanken van gitaar, drum of kazoo.
Volgende week meer details over de artiesten, hun nummers en waarom ze meedoen. Weet je nu al zeker dat je ze live wil zien op de 16e? Koop nu je tickets!